Je hebt het misschien wel eens hebben gehoord “beste fotografen, willen jullie als we gaan opstarten aub niet flitsen?”, en misschien heb je je ook wel afgevraagd “waarom niet?”. De reden is vrij simpel: de bemanning van de Lifeliner heeft hier last van.

In het donker werken je ogen anders, je pupillen staan verder open, je kijkt met een ander deel van het oog (staafcellen ipv kegelcellen). Om echt goed in het donker te zien heeft je oog enkele minuten nodig om zich aan te passen. Kijk je bijvoorbeeld even kort in een felle koplamp dan duurt het weer even voordat je weer net zo goed ziet als voordat je de tegenligger passeerde op die donkere polderweg.

Wat zien we wel en wat niet met de nachtkijkers (Night Vision Goggles of NVG)? De NVG zitten vlak voor onze ogen, wegen bijna 2kg extra op ons hoofd en je ziet door twee wc-rolletjes de wereld in groentinten. De kijkers versterken het restlicht van de omgeving en doen dit in een wat ander kleurgebied dan onze eigen ogen. Blauw licht zie je met NVG bijvoorbeeld slecht (zwaailichten van hulpverleningsvoertuigen vlakbij de heli zijn dus geen probleem), oranje licht zie je juist extra goed (weet je meteen waarom de eerste  ambulance vaak een extra oranje zwaailamp aan zet als wij onderweg zijn). Een landbouwvoertuig met oranje zwaailamp zien we met NVG vaak al op kilometers afstand, om een blauw zwaailicht te zien moeten we onder de NVG doorkijken. Tuinbouwkassen gebruiken zeer veel geel/oranje licht en zijn dus behoorlijk hinderlijk voor ons! Omdat NVG restlicht nodig hebben moet er wel iets van licht aanwezig zijn, boven een lege zee op een maanloze nacht zal je nog steeds erg weinig zien. Ook objecten die in de schaduw staan zien we slecht.

Tijdens het opstijgen van de heli willen we zoveel mogelijk zien van de omgeving en hebben we onze ogen en NVG dus maximaal nodig, even wennen is dan niet zo handig. Onze NVG versterken het restlicht in de omgeving en zijn heel gevoelig. Omdat de NVG zo gevoelig zijn geeft de flits van een camera even een zeer helder lichtgroen beeld vlak voor onze ogen. We kijken niet alleen door de NVG maar ook er onder door om mogelijke obstakels te zien en dan gebruik je je eigen nachtzicht (en die ogen zijn een stuk minder modern). Dat nachtzicht is door de fel oplichtende NVG slechter geworden waardoor we minder zien dan we graag willen tijdens het opstijgen. Daarnaast “slijten” de NVG sneller door teveel licht, ze gaan minder goed presteren wanneer het erg donker is. Laat dit nu juist zijn wanneer we willen dat ze maximaal presteren…tevens zijn NVG behoorlijk duur en moeten ze bij bepaalde minimum waarden worden vervangen.

Jullie willen graag een mooie foto maken van de heli en dan lijkt die flits misschien wel erg handig. Bedenk dan wel dat wij er last van hebben en flits alsjeblieft niet! Spreek ook gerust omstanders aan die een foto willen maken.

Je foto wordt er trouwens ook niet beter van want door de reflecterende punten en strepen op de heli zal je voornamelijk die punten en strepen zien op de foto in plaats van de heli.

 

Frans

Chief Pilot Lifeliner 1 Amsterdam

 

 

 

Traumaheli-MMT.nl